שירות פסיכולוגי חינוכי
שם | תפקיד | טלפון | נייד | מייל |
---|---|---|---|---|
נירה ציפין | מנהלת המחלקה | 0732230650 | [email protected] | |
עליזה יפרח | מזכירת שפ"ח | 073-2230646 | [email protected] |
תחומי אחריות עיקיריים:
עבודה במערכת החינוכית
הפסיכולוג החינוכי עוסק במתן הדרכה, ייעוץ וליווי לצוותים החינוכיים בכל הנוגע לאופן טיפולם בתלמידים לשם קידום, הכלה ורווחה נפשית. לצורך כך הפסיכולוג משתתף בישיבות בין-מקצועיות במערכת החינוך, עוסק במתן הדרכה ויעוץ למנהלים ולצוותים חינוכיים בהיבט מערכתי/ארגוני, משתתף בהתמודדות עם מקרים מורכבים ומתמשכים, שותף לחשיבה בצוותים רשותיים וועדות על פי חוק (רב מקצועיות, זכאות,
שיבוץ, החלטה).
תהליכי הערכה ואבחון
מטרת תהליכי ההערכה והאבחון הפסיכולוגי הינה לענות על שאלה, לאפשר הבנה טובה יותר של הילד ולבנות תכנית טיפולית. קשייו של הילד עשויים לנבוע מסיבות שונות, האבחון מתמקד בחיפוש מקורות הקושי, ובאיתור הכוחות. מסקנות האבחון מאפשרות הבנה טובה יותר של מאפייני הילד, קשייו וכוחותיו, ובכך מאפשרות לסביבה הקרובה להיענות אל הילד באופן מותאם יותר לצרכיו. הדבר מהווה בסיס להתערבויות טיפוליות בהמשך, כמו גם מצע לעבודה במערכת החינוכית הערכות ואבחונים נעשים עפ"י סדר
קדימויות הנקבע ע"י הצוות החינוכי של המסגרת שבה לומד הילד, בשיתוף עם פסיכולוגית ביה"ס. פניות לאבחונים והערכות נעשות ביוזמת המסגרת החינוכית בשיתוף ההורים ופסיכולוגית המסגרת.
התערבויות טיפוליות
עבודתו הטיפולית של הפסיכולוג ממוקדת בקשיים הרגשיים-התנהגותיים. המפגש הטיפולי מאפשר מרחב לעיבוד וארגון תהליכים, רגשות ויחסים במטרה לשפר הרגשה ותפקוד
ולהפחית סימפטומים. ישנם סוגים שונים של התערבויות טיפוליות, לעיתים העבודה הטיפולית תהיה עם הילד ישירות ולעיתים באמצעות הוריו, בהתאם לשיקול הדעת המקצועי
של הפסיכולוג/ית.
מעג"ן
מערך תומך מעון-גן ניתן ליווי של צוות רב מקצועי לגני הצעירים במועצה במסגרות החינוכיות לגיל הרך. סביב תחומי ההתפתחות השונים, עבור ילדים המתקשים בתפקודם
במסגרות החינוך בגיל הרך. צוות מעג”ן הינו מערך של בעלי מקצוע מן התחומים ההתפתחותיים הפועל בשיתוף עם הצוות החינוכי במסגרות החינוך בגיל הרך. פסיכולוג/ית מטעם השירות הפסיכולוגי לוקחת חלק בליווי וכמו כן אשת הקשר בין צוות מעג"ן לבין צוות השרות הפסיכולוגי.
להלן השירותים המוצעים ע"י השפ"ח:
שירותי חובה
עבודה מערכתית
- פסיכולוג צמוד לכל גן חובה.
- פסיכולוג צמוד לכל בית ספר יסודי.
- פסיכולוג צמוד לגנים ולכיתות החינוך המיוחד.
- מתן הדרכה וייעוץ לצוותים פדגוגיים ובינמקצועיים: מנהלים, מורים, גננים, יועצים, מורי שילוב.
- מקרי חירום וילדים בסיכון - התערבות מערכתית במסגרת החינוכית ובקהילה, ומתן המלצות להמשך טיפול.
- השתתפות בישיבות של ועדות מקצועיות: ועדות השמה, ישיבות שיבוץ, ישיבות שילוב גני ילדים, ישיבות שילוב בתי ספר, ועדות החלטה.
עבודה פרטנית
- אבחון והערכה של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, כמתחייב מחוק החינוך המיוחד.
- התערבות טיפולית ראשונית לילדים בסיכון (עד 5 פגישות).
- הדרכת הורים לילדים בסיכון (עד 5 פגישות).
- התערבות במקרי חירום במערכת החינוך ובקהילה - הערכה ראשונית של הילד ומתן המלצות להמשך טיפול.
- ליווי ומעקב אחר תלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד במועצה ומחוץ למועצה, השתתפות פסיכולוג מומחה בוועדת ההשמה של התלמיד.
שירותי רשות
בכל שנת לימודים נעשה מאמץ מיוחד לספק את השירותים שהם בגדר רשות בהתאם לשיקולי כוח אדם.
- הערכה ואבחון של תלמידים בעלי לקויות למידה והסתגלות.
- אבחון בשלות לכיתה א.
- ייעוץ והדרכה קצרי מועד להורים (עד 5 פגישות).
- סדנאות וקבוצות תמיכה להורים.
- קבוצות טיפוליות לילדים.
- סדנאות למורים ולצוותי בתי ספר.